16.10.2011

1 luento

Jaahas,
Löysin sitten näitä mediakasvatuskurssin kirjoituksia, joita en ole julkaissut vaan tallentanut luonnoksina.

Tässä siis ajatuksia ensimmäisen luennon jälkeen:
Kulttuuri muuttuu ja termistö kehittyy. Uusia sanoja syntyy ja vanhoja unohtuu. Vanhemmillemme WoW, LotR tai Facebook eivät välttämättä sano mitään. Nuorimmille galtsu ei kohta sano mitään. Myös elämäntavalla on suuri merkitys. Tietokoneiden parissa enenmmän touhuavat ihmiset tietävät vieläkin, mikä se alkuperäinen irc on ja käyttävät sitä Muille tuokin sana yhdistyy irc-galleriaan ja kuten totesin, on sekin menossa pois muodista.

Opettajana tämä tulee varmasti olemaan haaste, tulisi kyetä puhumaan samaa kieltä, pysymään tiedossa mukana ja pysymään samalla tasolla nuorten kanssa. Tosin se seikka, että kaikki nuoretkaan eivät ole samalla tasolla, saati sitten muut aikuiset, tekee tästäkin vähintään mielenkiintoisen tehtävän. Uusia laitteitakin tulee markkinoille koko ajan. Omana kouluaikanani opettajat tappelivat VHS-kasettien ja C-kasettien kanssa. Minä tappelen kaikenlaisten
dokumenttikameroiden, projektorien ja smart-boardien kanssa. Mitähän tulee seuraavaksi?
Tätä kuvaa myös mielestäni hyvin kurssikirjan ensimmäisessä kappaleessa osio (Näkökulmia mediakasvatukseen, 2007, s.5.), jossa pohditaan mediakasvatuksen ja etenkin koko termin historiaa. 1950-luvulla saatettiin puhua audiovisuaalisesta kansansivistystyöstä, joka nykymaailmassa kuulostaa lähes koomiselta. Silloin media ei vielä ollut yhtä monimuotoista, kuin se on nyt.

Välillä tulee miettineeksi muutenkin, mikä ihmisten medialukutaidon taso todellisuudessa on? Sitä kuitenkin kuulee tarinoita ihmisten todellisuuskuvan hämärtymisestä. Näyttelijöitä moititaan kadulla heidän roolihahojensa huonoista valinnoista ja mainoslauseiden valtaan heittäydytään niin helposti. Joukossa on kriittisiäkin tapauksia ja toisaalta taas niitä, jotka päätyvät puhelin- tai sähköpostihuijausten uhreiksi. Juuri näiden seikkojen takia ymmärränkin, miksi luennolla sanottiin, että olisi tärkeää koulussakin opettaa oikeaa käyttöä ja pohtia hyödyntämisen mahdollisuuksia sen siaan, että uusia laitteita säikähdetään, nähdään negatiivisina ja käyttö kielletään. Vaikeaa se
varmasti on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti