17.10.2011

Kuka sitä mediasukupolvea onkaan?

Lueskelin kurssin keskustelualueiden kirjoituksia ja silmiini pisti jostakin puhetta siitä, että nyt on kouluissa todellinen tekniikkasukupolvi, tarkoittaen ilmeisesti nuoria, joille tietokoneet jne. ovat olleet arkipäivää aivan pienestä asti. Keskustelussa sanottiin, ettei se tekniikan hallinta näillekkään itsestäänselvyys ole ja tasoeroja varmasti löytyykin paljon. Rivien välistä idea kuitenkin olisi, että nykynuoret hallitsevat tietokoneympäristön esimerkiksi meitä paremmin.

Tästä rohkenen ehkä olla hieman eri mieltä ja tämä liittyy luennoillakin esiintulleeseen tekniikan ymmärtämiseen. Tämä on siis vain oma kokemukseni ja koskee ehkä vain yksittäistapauksia mutta siis koen oman sukupolveni paremmiksi tekniikan käsittelyssä. Tietokoneet tulivat koteihin, kun olin koulussa 90-luvulla. Niiden käyttäminen ei ollut ollenkaan itsestäänselvää. Monet ohjelmsitot ja tekniset seikat ovat kehittyneet valtavasti tuon ajan jälkeen. Ennen käyttö vaati ymmärtämistä ja perehtymistä ihan toisella tavalla kuin nykyään ja siksi pohja uudenkin ymmärtämiselle on parempi. Kun nykyään tullaan niin sanotusti valmiiseen pöytään ja opetellaan vain aterimienkäyttö, niin syvempi hallinta ja ymmärrys jää saavuttamatta. Ruoankin makuja osaa arvostaa paremmin, jos tietään miten se on tehty.

Aiheesta sain myös aasinsillan toiseen, nimittäin kielitaitoon. Oman havaintoni mukaan (korjatkaa toki) englantia omasta sukupolvestani osaavat sujuvasti esim. ne, jotka ovat touhunneet paljon koneilla. Taso on korkeammalla kuin nuoremmilla netti-ikäpolvilla. Tämän uskon johtuvan myös tekniikan arkipäiväistymisestä ja helpontumisesta. Lastenohjelmat, pelit, käyttöohjeet  ovat monesti saatavilla suomeksi. Ennen vanhaan netistä ei juuri suomenkielistä sivua löytynyt, jos jotain halusi selvittää, pelata tai lukea niin kieltä vain oli pakko opetella.

2 kommenttia:

  1. Jäin miettimään ajatustasi oman ikäluokkasi ja nykynuorten teknisen osaamisen vertailusta tietokoneen käytössä. Elin sitä minäkin 90-luvulla ja samaan aikaan lasteni kanssa opettelin alkeita. En kyllä samalla tasolla koe heidän (todennäköisesti sinunkin) kanssaan olevani mutta tuskin kuilu ihan mahdoton on. Olisiko niin, että perusteet on joutunut jokainen opettelemaan jollain tavalla ja nyt liikkeelle pääsee kuin itsestään.

    VastaaPoista
  2. Allekirjoitan tosiaan nämä puheet valmiiseen pöytään astumisesta, vaikka itsekin tutustuin tietokoneiden maailmaan häpeäkseni vasta 90-luvun lopulla (97?). Olisihan sitä siis vaikeampiakin aikoja ollut olemassa. En sitten tiedä voiko tietotekniikan osaamisen mittarina enää pitää tätä meidän ikäisille tuttua tarkempaa perehtymistä tai laitteen toiminnan ymmärtämistä.

    Itselläni on lähes pakonomainen tarve löytää kaikista laitteista tämä "vaikea puoli" koska siihen on tottunut. Esimerkiksi puhelin rintamalla on kova yritys saada Dosbox Symbian puhelimelleni, jotta voisin testailla vanhoja Dos ja Windows ohjelmia puhelimellani. Onpa siihen näin mahdollista asentaa vaikka vanha Windows 3.1 :) Nokian tulevat Windows puhelimet eivät juuri itseäni innosta, koska niistä on tietoisesti pyritty käytettävyyden nimissä poistamaan tämän "vaikean puolen" mahdollisuuksia.

    Mutta palatakseni aiheeseen. Miten näiden laitteiden käytön osaamista sitten mitataan? Voidaanko tähän arvosteluun asettaa vaatimuksia, jotka nykyisen kehityksen myötä näyttävät vanhenevan. Onko tänä taas vanhojen hyvien aikojen kaipuuta, jota nuorempi väki ei ymmärrä? Kuinka usein sitä onkaan tullut ihmeteltyä miten esimerkiksi pankkikortti kaikessa kätevyydessään voi olla se suuri vanhemmalle väelle.

    Muuttuvassa maailmassa lienee lopulta melko vaikea vertailla kahta sukupolvea (tai edes yhden sukupolven ääripäitä) toisen sukupolven mittapuilla. Olen kai sitten sitä sukupolvea jolle rajaamalla liian helpoksi tehty tietokone (tms) on se suuri . Jään odottelemaan nuorempien tuomitsevia arvioita...

    VastaaPoista