16.10.2011

Mediankäyttö ensimmäisellä oppitunnillani

Hei taas ja hyvää syksyä vain kaikille. Kylmää on ollut.

Pidin tuossa männä viikolla ensimmäiset historianoppituntini yhteityössä toisen auskun kanssa. Aihe oli Suomen sisällissota ja oppitunteja 3 x 75 min.Verrattuna omiin kouluaikoihin, mediaa tuli noilla tunneilla käytettyä jos jonkinmoista. Pohjana tunneille käytimme useita oppikirjoja ja tietokirjoja aiheesta. Tunnilla oppilaat lukivat oppikirjaa, me näytimme kuvia ja ainakin yritimme suorittaa oppilailla jonkinlaista kuva-analyysiä ("Mitä eroa näiden sotilaiden vaatteissa ja varusteissa on?" jne.), soitimme pari kumouksellista laulua Youtubesta ja Ylen Elävästä arkistosta lyhyen aikalaismuistelun vuoden 1917 oloista. Kuvien joukossa oli hyvin paljon valokuvia henkilöistä ja paikoista, mutta myös säännöstelylipukkeita, tilastoja jne. Kolmannella kerralla menimme Vapriikkiin tutustumaan Tampere 1918 näyttelyyn. Oppitunnit menivät miten menivät, mutta se ei liity mediakasvatukseen.

Mediakasvatuksellisten tavoitteiden toteutumisesta en osaa oikein sanoa. Museo käynnillä esittelin kyllä muutamia sodan osapuolten levittämiä propaganda lehtisiä ja pohdin sodasta käytettyjen nimien taustoja (sisällisodasta puhuminen on itsellenikin tietoinen valinta). Nämä asiat voisi kaiketi laskea kriittisen kasvatuksen piiriin. Kuvia käsittelimme paljon ja huomasin, että vaikka puhutaan nykynuorten maailmasta kuvallisena maailmana ja luennoillakin on puhuttu, kuinka paljon kuvia nykyään käytetään, niin silti niiden tulkinta ja lukutaidossa on parantamisen varaa. Oppilaille sai vääntää kysymykset rautalangasta ja johdatella todella kaun, että asiat avautuivat. Olisi mukava tietää, jos muillakin on ollut tällaisia kokemuksia.

1 kommentti:

  1. Hienoa kuvitusta, hieno otsikko ja hienot tyylit ja taustat. Toimivan näköinen blogi. :)

    VastaaPoista